Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Dincolo de Reclamele pe Facebook

Am să sar peste partea „mi-a luat 10 ani să-mi dau seama de formula magică a reclamelor pe Facebook”… 🤮 și am să încerc să-ți dau informații relevante despre mine.

 

Eșecuri și Lecții Învățate

Fac parte din generația Z (născut și crescut cu telefonul și laptopul în brațe), deci mi-a fost oarecum ușor să o iau pe această cale.

 

Am început să fac reclame pe la 16 ani aproximativ, mă înscrisem într-un MLM (atât am putut la vremea aia) și chiar făcusem un funnel mișto; 

 

lumea îmi răspundea la emailuri, doar că nu reușeam să-i convertesc și, cum eram doar un puști, am rămas rapid fără bani și am „dat faliment”.

 

Mai târziu, după liceu, mă tot bătea gândul să-mi deschid un magazin online. 🙂 

 

Am cumpărat niște tricouri, le-am personalizat cu modele care mi se păreau cool, am făcut tot setup-ul magazinului, băgasem o groază de bani în materiale și lucruri ce țineau de operațional și mi-au mai rămas foarte puțini bani pentru marketing (parcă vreo 600 de lei).

 

 

Pornisem câteva reclame și chiar ajunsesem să am prima comandă, dar, fiind neexperimentat și având puțin buget, am dat-o și de data asta de gard.

 

Nu mă consider un om foarte inteligent, însă mi-am dat seama că făcusem 2 greșeli în ambele încercări:

 

  1. Nu mă documentasem cât ar fi trebuit despre reclame și despre cum să începi un business în sine.
  2. Nu avusesem buget de marketing suficient, tot timpul mă gândeam că „vânzările din prima lună vor acoperi cheltuielile”.

 

Mi-am dat seama că trebuie să strâng capital și know-how. 

 

Am început să investesc în mine, să merg la cursuri, să vorbesc cu oameni cu mult mai multă experiență și, ușor-ușor, se legau lucrurile.

 

Totuși, mi-am dat seama că teoria e aproape 0 dacă nu o pui în practică. Așa că, într-o seară, m-am hotărât să scriu o postare pe un grup despre Facebook Ads: „Fac Facebook Ads gratuit bla bla…”

 

Mi-a dat un tip mesaj, Felix se numea…

 

Avea un magazin online ce vindea boxe audio (le cumpăra din Dragonul Roșu cu 60 de lei și le vindea în magazin cu 150). 

 

Mi-a zis ce probleme are, nu prea era profitabil în ultima vreme și ar avea nevoie de puțin ajutor.

 

I-am setat câteva campanii cu ce învățasem de prin cursuri și cred că în vreo 2-3 zile au început să-i intre comenzi.

 

Când am văzut că tot îi vin comenzi, i-am oprit campaniile și i-am zis că de acum ar trebui să plătească dacă vrea să mă ocup de contul lui. 🙂

 

Nu a fost fair ce am făcut, însă el acceptase și chiar am rămas prieteni buni și după ce încheiasem colaborarea.

 

Felix, dacă vezi asta, te salut!

 

Primii Pași În Antreprenoriat

 

După întâmplarea asta, am mai început să lucrez cu 2-3 clienți (știu cum se zice, primul client e cel mai greu) și deja mă gândeam cum să scalez lucrurile.

 

Mi-am deschis un SRL, mi-am făcut un site și, de data asta, îmi făcusem temele riguros, avusesem și buget de marketing și am pornit reclame care să aducă clienți în propria firmă (reclame care, apropo, rulează și acum, așa bine le-am făcut 🙂).

 

Lucrurile au mers bine, veneau clienți, alții plecau, în general eram mulțumit.

 

Nu-mi deschisesem SRL neapărat ca să fac bani (veneau și ei), voiam să învăț, să învăț cum să gestionez un cashflow, cum se deleagă…

 

Pe lângă asta, stăteam de vorbă cu sute de antreprenori de la care am învățat foarte multe lucruri.

 

Unii dintre ei rămâneau, alții mai plecau, poate și din dorința mea de a „semna cu cât mai mulți clienți” nu-i sortam cum ar fi trebuit și ajungeam să lucrez cu unii oameni cu al căror stil nu rezonam neapărat și care aveau mentalitatea de Facebook=Păcănele.

 

De la Antreprenor la Intraprenor

 

Cum spuneam, făcusem asta mai mult ca să învăț, și am învățat la greu, pentru că greșisem la greu. Și cred că cele mai mari greșeli au fost:

 

  1. Că nu stăteam să le explic oamenilor că nu au șanse pe termen lung pe piață cu resursele de care dispun acum.
  2. Mă credeam deștept. 🙂

 

Încet-încet au început să apară probleme. Nu neapărat de la clienți, aveam câțiva clienți foarte buni pe care îi aveam de ceva timp și cărora le aduceam rezultate bune.

 

Ci de la modul meu de a interacționa cu angajații (am avut și angajați 🙂).

 

Clienții cu mentalitatea de tip Facebook=Păcănele ne aduceau probleme la nivel intern, dar nu din cauza lor, ci din cauza faptului că nu eram sinceri cu ei de la început.

 

P.S. Sper că îți dai seama că e foarte puțin probabil ca o agenție sau om de marketing din România să-ți zică lucrurile astea. Dar așa funcționează cele mai multe agenții.

 

Pur și simplu, din cauza lipsei de rezultate, se refulau pe angajați și ei, la rândul meu, pe mine.

 

Mi-am dat seama că nu e ok ce se întâmplă.

 

Așa că mi-am dat afară angajații, mi-am păstrat clienții cărora știam că le pot livra rezultate și am decis că trebuie să învăț de la oameni mai buni decât mine.

 

M-am gândit care ar fi cea mai rapidă și eficientă modalitate de a învăța de la oameni mai buni decât tine.

 

Și am decis să mă angajez. 🙂

 

Și cred că asta e cel mai bun sfat pe care îl pot da tinerilor.

 

Dacă n-ai experiență, du-te și angajează-te într-o corporație. Este cel mai eficient mod în care poți să înveți și să te dezvolți și mai ești și plătit pentru asta. 🙂

 

În plus, gândește-te că în corporații competiția e mult mai mică decât atunci când îți deschizi un business. Și dacă chiar ești perseverent, poți să ajungi să lucrezi pe proiecte interne și să fii remunerat în funcție de valoarea pe care o aduci în firmă.

 

Adică să faci intraprenoriat, antreprenoriat în cadrul unei firme.

 

Asta am ajuns să fac și eu în momentul de față, să lucrez pe proiecte interne în cadrul unei corporații.

 

Toate lucrurile pe care le învăț și pe care le-am învățat acolo se reflectă și în rezultatele clienților.

 

Ajungi să ai o altă perspectivă când lucrezi cu revenue și bugete de milioane de dolari.

 

De aceea, acum am ajuns să am clienți cu care colaborez de peste 2 ani de zile (clienții mei mă plătesc exclusiv din vânzările pe care le aduc).

 

În fine, am zis că nu vreau să fac din textul ăsta ceva clișeic.

 

În prezent, fac lucrurile în paralel, îmi dedic cea mai mare parte corporației în care lucrez și restul timpului celor câtorva clienți pe care îi mai am.

 

Ce ar trebui tu să înțelegi din tot ce am scris aici?

 

În primul rând, e normal să greșești.

 

Dacă te uiți la cariera mea, ea e plină de greșeli și continui să greșesc. Important e să nu fii ignorant și să te întrebi întotdeauna de ce ai greșit.

 

Dacă ai așteptări ca altcineva să facă asta pentru tine, caută te rog pe altcineva cu care să colaborezi.

 

În al doilea rând, sunt un om sincer

 

Chiar dacă mi-a luat ceva să înțeleg cât de importantă e sinceritatea. Acum o folosesc la maximum.

 

Și dacă îți spun că n-ai nicio șansă să generezi profit pe termen lung cu ce ai acum, nu te supăra pe mine, o fac doar ca să scutim timp și resurse din partea ambelor părți.

 

Consider că aceste trăsături, sinceritatea și dorința de îmbunătățire, sunt necesare ca să faci o colaborare să meargă.

 

Dacă nu ești de acord, înseamnă că nu rezonăm și hai mai bine să ne vedem fiecare de ale noastre!

 

Dacă ești, programează aici un apel și hai să fim sinceri unul cu altul din dorința de a ne îmbunătăți. 🙂